EcoTapwater – Duurzaamheid en beleving in de horeca

EcoTapwater, een innovatieve benadering van waterconsumptie, heeft zijn weg inmiddels al vele jaren gevonden naar de horeca en zakelijke dienstverlening. In dit interview spreekt Theo Wichers, oprichter van EcoTapwater, over zijn achtergrond, de geboorte van het idee, en de voordelen van dit duurzame alternatief voor gebotteld water.

Wat is jouw achtergrond en hoe is het idee voor EcoTapwater ontstaan?

Theo: ‘Mijn achtergrond ligt in de horeca, waar ik begon met dienstverlening en later ook verkoop. Na de verkoop van mijn eerste zaak ben ik hobbymatig in een Porsche Club terechtgekomen, waar ik interessante mensen ontmoette. In 2003 kreeg ik het advies om bij een kranenfabrikant te gaan werken, maar deze fabrikant werd overgenomen, en ik kon in de nieuwe organisatie mijzelf niet meer vinden. Na de verkoop van die zaak kwam ik in contact met iemand die overtuigd was dat ik niet gelukkig was en suggereerde om samen naar nieuwe mogelijkheden te kijken. We begonnen met waterfilters in de keukenmarkt en hebben later het idee van EcoTapwater ontwikkeld.’

Hoe is EcoTapwater precies ontstaan?

Theo: ‘We begonnen dus met waterfilters in de keukenmarkt en we zochten naar manieren om dit verder uit te breiden. Mijn compagnon bedacht de term “eco-tap” en we registreerden het als merknaam. We begonnen in de keukenmarkt en later, tijdens de financiële crisis, richtten we ons op de horeca. We introduceerden een systeem waarbij klanten per tafel per week werden gefactureerd voor het gebruik van het water. Aanvankelijk begonnen we met plat gefilterd tafelwater en voegden later ook bruisend water toe met een tapzuil. Ons product is niet alleen zuiver, maar ook milieuvriendelijk.’

Wat maakt EcoTapwater zo’n mooi product voor de horeca en zakelijke dienstverlening?

Theo: ‘De wereld is veranderd, vooral na corona, en er is meer bewustwording ontstaan. Mensen beseffen dat ze niet langer kunnen blijven rondrijden met transport van gebotteld water. Water is het meest verkochte drankje in de horeca, en ons systeem biedt een eenvoudige, milieuvriendelijke oplossing. Het is een helder en positief product dat zowel duurzaam als goed voor de omgeving is. Het zorgt voor minder vervoer en minder weggooien van flessen in de afval.’

Wat zijn de voordelen voor restaurants en bedrijven die gebruik maken van EcoTapwater?

Theo: ‘In de horeca is ruimte kostbaar, en ons systeem vereist minder opslagruimte. Het biedt ook continu toegang tot water, wat handig is voor de bedrijfsvoering. Voor bedrijven en kantoren betekent het gebruik van EcoTapwater dat ze lokale leveranciers kunnen ondersteunen en hun eigen gepersonaliseerde water kunnen aanbieden. Het past bij de filosofie van lokaal inkopen en draagt bij aan een duurzame, positieve beleving.’

Zijn er eigenlijk ook nadelen aan het gebruik van EcoTapwater?

Theo: ‘Enkele kleine nadelen zijn dat het tappen van water uit de tap iets meer tijd kan kosten dan het openen van een fles. Ook moeten de flessen af en toe schoongemaakt worden. Maar over het algemeen zijn dit kleine ongemakken in vergelijking met de enorme voordelen die ons concept biedt.’

Hoe draagt EcoTapwater bij aan de beleving in restaurants en bedrijven?

Theo: ‘Ons water past perfect in de trend van lokaal inkopen en draagt bij aan de totale beleving in restaurants en bedrijven. Het biedt een duurzaam alternatief voor gebotteld water en zorgt voor een positieve, heldere boodschap. Restaurants kunnen trots zijn op hun eigen merk tafelwater en het draagt bij aan een bewuste en milieuvriendelijke beleving.’

EcoTapwater, is meer dan zuiver water alleen. Het is duurzaam en versterkt de beleving in de horeca en zakelijke wereld. Door lokaal in te kopen en te personaliseren, biedt EcoTapwater een helder alternatief voor gebotteld water, met minder impact op het milieu. De visie van Theo en zijn team is om bewustwording te creëren en positieve veranderingen teweeg te brengen en weerspiegelt in de groeiende acceptatie van EcoTapwater.